Uddannelsesstøtte forvandler roma-samfund

En roma-pige, der tidligere overlevede ved at søge efter mad på en losseplads, blomstrer nu i skolen.

4. november 2024

Søgen efter mad for at overleve 

Fra en ung alder lærte 13-årige Nicoleta at arbejde hårdt for at hjælpe sin familie. Hver dag gik hendes forældre til lossepladsen i den nærliggende by for at lede efter plastik, metal og andre genanvendelige materialer, som de kunne sælge. 

Nicoleta og hendes søskende tog nogle gange med. Deres morgenmad og frokost bestod af de rester, de kunne finde i affaldsbunken. Deres tøj var beskidt, og de gik ofte glip af skolegangen. 

Nicoleta bor i en Roma-bosættelse i landsbyen Danes i Rumænien, hvor arbejdsløsheden er høj, og der mangler basale faciliteter og transportmuligheder. Uden offentlige tjenester og fremtidsmuligheder bliver fattigdommen en fastlåst del af hverdagen, og håbet for fremtiden synes fjern. 

Uddannelse som en vej ud af fattigdom   

Fattigdom fører ofte til, at børn dropper ud af skolen tidligt – især i Roma-samfund, hvor børn ofte går på skoler af lavere kvalitet eller føler sig presset til at hjælpe med at forsørge familien. 

Mission Uden Grænser arbejder målrettet på at give børn i Roma-samfund den nødvendige uddannelsesstøtte for at bryde fattigdommens onde cirkel.  

Et ekstra skoleår kan øge mænds indkomst med mindst 10 % og kvinders med mindst 20 %. 

Jeg vil færdiggøre gymnasiet og senere blive kok, så jeg kan sørge for mad til alle de sultne børn i vores landsby. Nicoleta

En ny start for Nicoleta 

Da Nicoleta blev tilmeldt vores fadderskabsprogram, var hun usikker og indadvendt. Hun begyndte at deltage i vores lektiecafé, hvor hun hver dag fik et sundt måltid og hjælp med lektierne. Her lærer børnene også vigtige livsfærdigheder og har plads til at lege og have det sjovt.  

Nogle år senere er Nicoleta blevet velformuleret, selvsikker og glad – med store drømme for fremtiden. 

Vores lektiecaféer er med til at fastholde børnene i skolen

I Rumænien udgør romaer over 80 % af de børn, der ikke går i skole, og mindst 18 % af roma-børnene modtager ingen form for uddannelse. 

Lærere har ofte lave forventninger til roma-børn, især piger, hvilket kan fastholde dem i en negativ spiral. Men i Danes har man set en markant forskel takket være fadderskabsprogrammet. 

Skolelederen på Nicoletas skole fortæller: 
"Nicoleta og hendes søskende roses af deres lærere for deres gode opførsel og indsatsen, de lægger i skolearbejdet. 

"Lektiecaféer er et fantastisk redskab til at støtte familier i vores lokalsamfund. Uden det har vi estimeret, at omkring 70 % af børnene aldrig ville starte i skole eller ville droppe ud på et tidligt stadie – især drengene, der forventes at forsørge deres familier." 

Hjælp os med at bryde fattigdommens cyklus ved at støtte vores indsats for uddannelse – bliv fadder for en familie i dag